• Šiandien yra: Pirmadienis, gruodžio 5, 2016

Naujos technologijos – nauji psichologiniai, moraliniai iššūkiai

Automobilis, freepic.com nuotr.Automobilis, freepic.com nuotr.

Ar autonomiškai valdomas automobilis turėtų rizikuoti sužeisti ar net pražudyti keleivį ir vietoj jo apsaugoti per kelią einanti žmogų? Šį opų klausimą tiria socialinių mokslų specialistai, kurdami autonominių automobilių valdymo sistemas. Nors plataus komercinio šios technologijos pritaikymo gali tekti palaukti, tačiau tokios mašinos galiausiai neišvengiamai išvys dienos šviesą ir joms teks priimti labai rimtus sprendimus kelyje.

Daugelis ekspertų sako, jog visuomenėje turėtų būti iškelta diskusija ir to dėka priimtas visiems labiausiai priimtinas sprendimas. Studija rodo, kad visi žmonės nori, jog kelyje būtų kuo mažiau pėsčiųjų netekčių. Tačiau viskas pasikeičia jų paklausus, ar jie pirktų automobilį, užprogramuotą keleivio saugumą statyti į antrą vietą.

Tyrime buvo pasitelktos įvairios hipotetinės situacijos. Štai vienoje prašoma įsivaizduoti, jog keliaujate autonominiu automobiliu, neviršijate greičio, tačiau, atrodo, iš niekur, kelyje atsiranda dešimt pėsčiųjų. Ar inžinieriai turėtų suprogramuoti automobilį sukti į kelkraštį ir tikėtinai pražudyti keleivius, ar juos išgelbėti, bet partrenkti dešimt žmonių, iš kurių dauguma tikriausiai žūtų?

Net 76% apklaustųjų mano, jog morališkai teisingesnis pasirinkimas būtų paaukoti vieno keleivio gyvybę dėl dešimties į kelią iššokusių pėsčiųjų. Mokslininkai sako, jog dauguma žmonių remiasi „didesnio gėrio“ principu, ir, pasvėrę aplinkybes pritars minėtai išeičiai.

Viskas kiek keičiasi, kai situacija pradeda žmones liesti asmeniškai. Jei jie, ar jų šeimos narys keliautų tokiu automobiliu, visi norėtų sėdėti automobilyje, suprogramuotame apsaugoti keleivius. „Dirbdami su naujomis technologijomis, mums reikia priimti ne tik inžinerinius, bet ir psichologinius iššūkius“, – sako Masačiusetso technologijos instituto dėstytojas ir vienas tyrimo iniciatorių, Iyad Rahwan.

Šis tyrimas iš esmė buvo jau seniau atlikto eksperimento, vadinamo „tramvajaus problema“ variacija.  Buvo pateikiamas paprastas klausimas: rieda nevaldomas tramvajus. Jūs galite nukreipti jį tik dvejais keliais – viename stovi būrys darbininkų, o kitame tik vienas žmogus. Pasirinkimas atrodo gan paprastas, dauguma rinktųsi išsaugoti daugiau gyvybių, tačiau didžiausios etinės problemos iškyla, jei tas vienas žmogus yra vaikas, nėščia moteris, jūsų draugas, giminaitis, ar net jūs pats.

Autonominių automobilių kūrėjau kol kas dar gali atsipūsti, kadangi jų laukia daug darbo, o tokie etiniai klausimai kol kas yra labiau hipotetinio, akademinio lygio.

Technologijoms tobulėjant, mūsų globaliai visuomenei teks vis dažniau susidurti su panašiomis problemomis. Mašinos negali priimti emocijomis, dvasine patirtimi pagrįstų sprendimų, kurie, žiūrint iš loginės pusės gali atrodyti visiškai absurdiški. Tačiau jos, skirtingai, nei mes, gali būti visiškai nešališkos ir vieną dieną mums reikės pasirinkti vieną iš šių kelių.

Sudarė: Vytenis Utaras.

Parengta pagal „The Wall Street Journal“ medžiagą.

 

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>